در این مقاله به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • چرا تحلیل عملکرد سایت برای کسب و کار من مهم است؟
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چیست؟
  • چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنم و آموزش Google Analytics چه ضرورتی دارد؟

 

تصور کنید علی و امین به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده و کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کرده اند. فروشگاه آنها تی شرت های باحالی می فروشد.

علی در مورد طرح تی شرت ها ایده می دهد و آنها را روی لباس ها چاپ می کند و امین مسئول بازاریابی است.

امین برای بازاریابی، تبلیغات در موتورهای جست و جو را خریده است و در شبکه های اجتماعی و وبلاگ خود مطالب فراوانی ارسال می کند تا توجه مشتریان را جلب کند.

بعد از هفته ها چندین سفارش در سایت آنها ثبت می شود. علی و امین بسیار خوشحال هستند. ولی آیا می شود از این هم بهتر عمل کرد؟

بازاریابی امین به خوبی در حال جواب دادن است اما به نظر شما او چه کارهای دیگری می تواند برای بهتر شدن انجام بدهد؟

  • همان کاری که قبلاً می کرد را ادامه دهد.
  • ببیند کدامیک از کانال های بازاریابی، بیشترین مشتری را روانه سایت می کنند.
  • تبلیغات بیشتری در موتورهای جست و جو خریداری کند.

اصلی ترین کاری که امین باید انجام دهد این است که تحقیق کرده و ببیند کدام یک از کانال های بازاریابی او بیشترین اثرگذاری بیشتری را داشته اند.

سپس می تواند تغییرات بهبود دهنده ای را صورت داده و بازاریابی خود را هر چه بیشتر بهینه کند.

 

Google Analytics چیست؟

می توانید برای ارزیابی میزان موفقیت آمیز بودن کانال های بازاریابی خود از یک برنامه تحلیل گر یا آنالیتیکس (Analytics) استفاده کنید.

یکی از بهترین برنامه ها برای اینکار، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نام دارد.

این برنامه رایگان بوده و اطلاعات آماری وب سایت را نشان می دهد و به کمک آن می شود میزان موفقیت آمیز بودن بازاریابی دیجیتال خود را سنجیده و در مورد چگونگی بهبود دهی سایت خود بینش کسب کنیم.

آموزش گوگل آنالیتیکس نیز کاملا عملی و با هر سطح از دانش قابل دستیابی ست.

به کمک این ابزار آمارهای مفیدی از سایت خود می گیریم؛ مثلاً تعداد بازدیدکنندگان، نقشه مسیر حرکت کاربران و همچنین رفتار کاربران در وبسایت ما.

می توانید این گزارشات را در داشبورد این ابزار مشاهده کنید. این ابزار علاوه بر آمارگیری، که به کمک آن می توانیم بازاریابی خود را ارزیابی کنیم، نحوه تعامل کاربران با کانال های بازاریابی را هم نشان می دهد.

نحوه تعامل کامل یک کاربر با برند شما یکی دیگر از چیزهاییست که می توانید به کمک این ابزار آن را درک کنید؛ مثلاً می توانید بفهمید که کاربر در چه تاریخی روی لینکی که در شبکه اجتماعی خود گذاشته بودید کلیک کرده و به سایت آمده است، چه زمانی از سایت دیدن کرده، چه تاریخی سایت را بسته و در چه تاریخی مجدداً به سایت آماده تا خرید کند.

گوگل آنالیتیکس و شبکه های اجتماعی

می توانید به کمک گوگل آنالیتیکس لینک هایی ساخته و آنها را در شبکه های اجتماعی و دیگر قسمت ها قرار دهید.

این لینک ها به گونه ای هستند که وقتی کاربر روی آنها کلیک می کند آمار کاربر را ذخیره می کنند و می توانید بفهمید که ترافیک سایت از کجا نشأت گرفته است.

امین می تواند به کمک همین ابزار متوجه شود که چه تعداد کاربر از طریق شبکه های اجتماعی روانه سایت او شده اند و مثلاً تبلیغات در نتایج جست و جو نتایج آنچنان خوبی نداشته اند.

او با دانستن این مسأله می تواند تبلیغات در نتایج جست و جو را تغییر داده و آنرا بهتر کند.

یا اینکه او می فهمد که بسیاری از کاربران تی شرت ها را به سبد خرید خود اضافه کرده اند اما بدون تکمیل خرید سایت را بسته اند، در نتیجه می تواند با ساده تر کردن پروسه تکمیل خرید ببیند که آیا فروش افزایش پیدا می کند یا خیر؟

گوگل آنالیتیکس؛ ابزاری برای بهینه سازی

آنالیتیکس به ما کمک می کند تا وب سایت و بازاریابی دیجیتالی خود را بهینه کنیم. برای شروع کار با این ابزار از چک لیست زیر کمک گرفته تا کسب و کار و سایت خود را برای کار با Google Analytics آماده کنید:

  • مشخص کردن اهداف بازاریابی دیجیتال.
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه سایت به روز بوده و برای استفاده در موبایل بهینه شده است.
  • ایجاد حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی برای لینک کردن کاربران آن شبکه ها به سایت.
  • بهینه کردن سایت برای موتورهای جست و جو (SEO).
  • معین کردن فردی برای نظارت و رصد آمار سایت.
  • مراجعه به com/analytics و ایجاد حساب کاربری رایگان.

به کمک مواردی که در چک لیست بالا آورده شده اند کسب و کار و سایت خود را برای استفاده در Google Analytics آماده می کنید.

فراموش نکنید که آموزش Google Analytics برای صاحبان کسب و کارهای دیجیتالی ضروری و اجتناب ناپذیر است، پس حتی اگر در این زمینه نمیخواهید حرفه ای باشید، لااقل باید نحوه استفاده از گزارش های اولیه این ابزار را بلد باشید.

 

منبع:giraffeemag

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

فهرست