ابزار تحلیل اینستاگرام :

امروزه فعالیت و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از موضوعاتی است که کسب‌وکارهای مختلف ایرانی به آن توجه دارند و در فضاهایی مانند اینستاگرام و توییتر و تلگرام فعالیت بیشتری را در جهت گسترش برندینگ و افزایش فروش پیش گرفته‌اند.

در ادامه به بررسی و معرفی برخی ابزارهای که در بازاریابی اینستاگرام به شما در آنالیز و تحلیل روند فعالیت‌تان کمک خواهند کرد پرداخته‌ایم.

توجه داشته باشید که ممکن است برای دسترسی کامل به ویژگی‌های آنها نیاز به خرید پلن باشد که با توجه به شرایطی امروزی به سادگی قادر خواهید بود بعد از بررسی و تصمیم هر ابزاری را که نیاز دارید اشتراک خریداری کنید.

۱. ابزار Simply Measured

این ابزار در بررسی و آنالیز عمیق و مانیتور پیشرفته پست‌ها و فعالیت‌ها به شما کمک‌ می‌کند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این سرویس قدرت تحلیل و تجزیه بخش استوری اینستاگرام (Instagram Stories) است.

البته همینطور که می‌دانید خود اینستاگرام دارای یک بخش برای این مورد است، اینکه می‌دانیم کدام کاربران از استوری مشاهده کرده‌اند خوب است، اما چیزی Simply Measured را متفاوت می‌کند ارایه اطلاعات از نحوه تعامل کاربران (engaged) با استوری شما است.

به طور کلی با این ابزار قادر خواهید بود متریک‌های زیر را مشاهده کنید:

  • تعداد پست‌های ذخیره شده
  • story replies (پاسخ‌های دریافتی)
  • Taps Forward (تعداد دفعاتی که کاربران استوری شما را برای دیدن استوری بعدی رد کرده‌اند)
  • Taps Back (این پارامتر برعکس پارامتر قبلی بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران استوری شما را برای بررسی مجدد از اول مشاهده کرده‌اند)
  • Exits (این عدد بیانگر تعداد دفعاتی است که کاربران از قسمت نمایش استوری اینستاگرام به کل خارج شده‌اند)

اما این تمام آن چیزی نیست که Simply Measured ارایه می‌دهد. درواقع این ابزار متریک‌های دیگری را از آنالیز وضعیت حساب اینستاگرام کسب‌وکارتان برای شما در نظر گرفته است. شما می‌توانید به صورت روزانه و کلی وضعیت تعداد رشد فالور‌ها را بررسی کنید و همچنین اطلاعاتی در مورد هشتگ‌های استفاده شده، تعداد مشاهده ویدیوها و امکان مقایسه وضعیت رقابتی را در اختیار خواهید داشت.

از دیگر بخش‌های مهم و قابل اشاره می‌توان از بخش نرخ تبدیل نام برد. این بخش به شما اجازه می‌دهد میزان ROI کمپین‌های خود را اندازگیری کنید و میزان هزینه پرداخت شده با درآمد کسب شده را در اختیار داشته باشید. (این بخش احتمالا بعد از عمومی شدن امکان تگ کردن محصولات بسیار کاربردی خواهد شد).

۲. ابزار Instagram Insights

آیا هنوز بودجه‌ی برای خرید ابزارهای تحلیل و مانیتور اینستاگرام در اختیار ندارید؟

هیچ نگرانی وجود دارد، شما می‌توانید از Instagram Insights که در خود برنامه اینستاگرام وجود دارد استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید این ابزار فقط برای حساب‌های تجاری (business accounts) در دسترس است. بنابراین اگر هنوز یک حساب معمولی دارید باید آن را به حساب تجاری تغییر دهید تا دسترسی به این داده‌ها فراهم شود.

۳. ابزار Picture.io

Picture.io یک ابزار تجزیه و تحلیل رایگان برای بررسی وضعیت کیفیت و قدرت حساب‌های اینستاگرام است. شما با وارد شدن به حساب اینستاگرام خود و اتصال این ابزار به حساب شما، یک نمره با عنوان میزان نفوذ ‘influencer score’ دریافت می‌کنید.

در حالی که محدوده خاصی برای این نمره عنوان نشده اما با بررسی که برای حساب‌های معروف و مشهور انجام شد، نمره میانگین ۱۰۰ قابل قبول و خوب است. (برای مثال این نمره برای حساب استارباکس ۲۱۲ بوده است)

نمره تعلق گرفته بر اساس وضعیت تعداد مخاطبین، میزان تعامل (engagement)، وضعیت ترندها بررسی و مشخص می‌شود. درواقع influence score به عنوان یک معیار اساسی و دقیق در رابطه با جایگاه برند شما در اینستاگرام نباید در نظر گرفته شود، ولی می‌توانید برای سنجش وضعیت اکانت شما در بین رقبا در نظر بگیرید و حداقل با توجه به اینکه رایگان است ارزش چک کردن را دارد.

اگر می‌خواهید وضعیت نمره خود را همیشه در اختیار داشته باشید یا نمره رقیب خود را بدست‌ بیاورید کافی است آدرس picture.io/instagram/TEST را در مرورگر خود تایپ کنید که در ادامه به جای بخش TEST باید حساب مدنظرتان را قرار دهید. به باید داشته باشید برای مشاهده نمره از طریق این روش باید حساب مربوطه در پایگاه داده Picture.io وجود داشته باشد. یک نمونه ببینید https://picture.io/instagram/sprite

۴. ابزار Keyhole

ابزار Keyhole به شما کمک خواهد کرد تا وضعیت هشتگ موردنظرتان را در هر لحظه بررسی کنید. این می‌تواند موقعی که قصد برگزاری یک کمپین در شبکه‌های اجتماعی را دارید به شما کمک کند. برای مثال هنگام اجرای یک مسابقه این ابزار به شما وضعیت کلی هشتگ و کاربرانی که به تعداد از هشتگ استفاده کرده‌اند را لیست می‌کند.

به طور کلی ابزار Keyhole گزارش‌ استفاده از هشتگ بر طبق تعداد کاربر، تعداد پست، نمایش گراف استفاده از هشتگ بر طبق بازه زمانی، نمایش پست‌های برتر، ارایه هشتگ‌های مرتبط و نمایش لیست آخرین کاربرانی که از هشتگ استفاده کرده‌اند را ارایه می‌دهد.

اگر شما هم ابزار خاصی را در این حیطه می‌شناسید لطفا از طریق بخش دیدگاه با دیگران به اشتراک بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

فهرست